על ידי יהודאי » 20 יולי 2016, 11:39
ממקום כלאו ביוהנסבורג דרום אפריקה, נעול בתוך תא קטן בבית המעצר מחכה הרב אליעזר ברלנד, רבה של חסידות ומוסדות 'שובו בנים', לדיון חוזר בדרום אפריקה ו/או לביצוע צו הסגרה שיחזיר אותו לישראל. בשיחת טלפון ארוכה עם גדול המחזירים בתשובה שנחשב בציבור לצדיק, עילוי וגאון בדורו שמעתי ממנו על ניסיונות סחיטה, על מזימות, על תככים והשתלשלות אירועים מוזרים, מתוזמנים ומתוכננים היטב, שהביאו את הרב עד הלום. המטרה ברורה: מתנגדיו הקצונים פועלים להרוס את מוסדות 'שובו בנים' הנחשבת לאחת המוסדות הגדולים בירושלים. לשאלתי, נוכח הממצאים המצויים בידי מדוע הרב אינו מגיב בציבור? תשובתו היתה: "אין רשעים בישראל. אני לא רוצה לפגוע באף אחד." על יסוד אמונה זו הרב ברלנד משלם את המחיר ועוד כמה עובדות מאחורי הקלעים שיפתיעו גם אתכם..
'שובו בנים' הביתה
הרב אליעזר ברלנד נולד בחיפה בתאריך 26/12/1937 כ"ג בטבת, להוריו חיים ועטיה ברלנד. בילדותו למד בישיבת 'יבנה' ובגיל 17 וחצי למד במשך שלוש שנים בישיבת 'כנסת חיזקיהו' בכפר חסידים. בגיל 21 התחתן עם תהילה שאקי, בתו של חבר הכנסת שלום אברהם שאקי ונולדו להם בן וחמש בנות. כבר בצעירותו נודע הרב אליעזר ברלנד באישיות כריזמטית וביכולת לרתק אליו קהל מאזינים. הרב נחשב בקרב הציבור לראשון המחזירים בתשובה בארץ ובעולם.
לאחר נישואיו למד במשך כחודש בכולל 'פוניבז' ולאחר מכן בכולל 'וולוז'ין' בבני ברק. גם גדולי הדור של הליטאים באותה עת ידעו שצומח צדיק ועילוי גדול בתורה. קהילת 'שובו בנים' כשמה כן היא – החזרה בתשובה, שיבת הבנים הביתה לחיק היהדות האורטודוקסית. הקהילה מהגדולות המפוארות והמרכזית של חוזרים בתשובה בחסידות ברסלב, ידעה סערות ומחלוקות אך מעולם לא בסדר גדול כזה. מדובר במוסדות שכוללים גני ילדים, 'חיידר', תלמודי תורה, סמינר לבנות, מדרשייה לחוזרות בתשובה, כוללים, ישיבה בעיר העתיקה עם 4 כוללים נוספים, בתי מדרש בכל רחבי הארץ, בקריית ספר, ביתר עילית, בני ברק, חולון, בת ים, חיפה ואילת.
הפרשה שמסעירה מזה כשלוש שנים את קהילת 'שובו בנים' החלה בעדותו של 'אחד שהתיימר להיות חסיד' כפי שמכנים אותו בסביבה, שלמעשה הצטרף לקהילה חצי שנה לפני. לדברי אותו 'חסיד מתיימר' הוא ראה את הרב ברלנד ואת אחת מנשות הקהילה במצב שאינו מתפרש לשני פנים. כאשר במשטרה הצטברו עדויות של נשים נוספות בשיטת מתלוננת מביאה מתלוננת, ואף על פי שקו ההגנה של הרב טרם נחשף מטעמים ברורים, כי אם היה נחשף אז היה עלול לגרום רעידת אדמה וחשיפת תככים ומזימות שרקחו כנגד הרב וקהילתו. למרות שקו ההגנה טרם נחשף, סרבו החסידים הנאמנים להאמין וטענו: "הכל שקר. עלילות שווא זדוניות של אוייבי הרב. בקרוב ידעו כולם שהרב ברלנד הוא זכאי".
וכך, מחומר עדויות, צילומים, תיעודים וראיות שנחשפו לפניי ועל פי עדויות שניתנו במטרה ממוקדת על ידי ה'חסיד המתיימר' ואשתו ומתצהירים שניתנו בהולנד ובדרום אפריקה מאזרחים המוכנים לדבריהם להיבדק גם במכונת אמת לגבי אמיתות התצהירים שנתנו, ובעיון בבקשה לצו ההסגרה של הרב, מדובר בסף עבירות הכי תחתון שיש ושלא נעצרים בגינם בישראל, נשאלת השאלה: מי דאג להוציא את הרב ברלנד מישראל? ומאידך, מי דאג להוציא את כל ההכפשות כנגדו בישראל ובחול'?.
מנקודת מחקרי מדובר בפרסומים שאין לזה אח ורע. במשך עשרות שנים לא הייתה רדיפה כזו בחול' כנגד יהודי וקהילתו, דבר שמביא להתעוררות אנטישמיות בעולם. כל הרדיפה וכל הפרסומים נעשו על פי יודעי דבר וכפי שנמסר לי, על ידי מתנגדיו של הרב ברלנד שאינם בוחלים באמצעים להרוס את הרב, את קהילתו ומוסדותיו גם במחיר של להתחבר עם גדולי האנטישמים בעולם.
גדול המחזירים בתשובה
גילוי נאות ועם יד על הלב: בעודי מעיינת בכתובים ומעלעלת בנתונים שלפני, לומדת במשך ימים ארוכים את חומר הראיות המונח לפני, לא יכולתי שלא לשאול את עצמי שאלות הכי בנאליות ובסיסיות שיש. הרי ידוע לכל שמדובר ברב אשר כל מעייניו מופנים לתורה ולהצלת עם ישראל מצפורני הגזירות. רב בן 80 שלוקה בבעיות בריאות קשות ואינו פוצה הגה או מתלונן שכואב לו. איך יתכן שהרב מואשם בהאשמות שמתאימות מבחינה פיזית לגבר צעיר ובריא? דבר זה אינו נהיר לי כלל וכלל ואינו נתפס בתודעתי.
בשיחת טלפון שקיימתי עם הרב אליעזר ברלנד בתאו בכלא ביוהנסבוג, הוא סיפר לי על מצב בריאות שאינו תקין. על איכות חיים ירודה עם קוצב לב בחזהו. הרב אינו מבקש טיפול רפואי וגם לא את התרופות שהוא אמור לקבל על בסיס יום יומי. בעודנו מדברים נדדה מחשבתי לשאלות שאין עליהן מענה. שאלתי את עצמי: מה קרה לקהילה כל כך ידועה, כל כך מוערכת, אהובה ומפוארת, עם רב אהוב ומוערך בציבור שעומד בראש המוסדות מהגדולים בירושלים ונחשב בצדק לצדיק ולגאון הדור?. רב שכדאי להיפגש עימו צריך לעמוד מתחת לביתו, לחכות שיצא החוצה ואז לזעוק אליו: "הרב אני זקוק לעזרה!." והרב עוצר מיד וניגש לאותו אדם כדי להקשיב לו.
רב שנודע בקרב גדולי הדור, רבנים וציבור כבעל הסוד, עושה ניסים ונפלאות, מרפא אנשים, מזווג זיווגים, מחזיר אלפים בתשובה. רב שמוציא אנשים על ידי עצותיו משאול התחתית. רב מתון בכל רמ"ח אבריו שבורח מהכבוד ומהגאווה ושאין גדולה מאהבתו לישראל. רב שקורא לקהילתו ולציבור הפונים אליו ללכת בדרכים ישרות. קראתי גם את כל מה שנכתב על הרב ברלנד בתקשורת. הציגו אותו כקיצוני ובלתי מתפשר, אך מי שמתבונן מהצד ומקשיב לאמירותיו, כגון: "אסור לעלות להר הבית באופן מוחלט. אסור להתגרות בגויים וצריך לדון כל אדם לכף זכות." מבין שמדובר ברב מתון. גם בנושא חינוך הילדים יש לרב ברלנד משנה מוחלטת. הרב אסר עליהם באיסור חמור לפעול באלימות כלפי הילדים ובכלל. תלמידיו אינם רשאים לכפות על ילדיהם את מה שאינם עושים. זהו דבר הפוך ממה שמתנגדיו רצו שיעשה.
אז מה גרם לקהילת חסידים כל כך מפוארת, בסדר גודל ענקי בה יותר מ- 80% אחוזים הם חסידים ספרדים, שזה למעשה לטענת חסידיו מה שיצר את המחלוקת, את הקנאה והשנאה כלפי הרב, קהילתו ומוסדותיו. מה גרם לקהילה לעמוד בעין הסערה הציבורית, כאשר רבם האהוב מואשם בהאשמות שגרמו למשטרת ישראל להוציא נגדו צו הסגרה וצו מעצר בין לאומי?.
התובנות והמסקנות היו ברורים לי כשמש. לא יכולתי שלא להפנות אצבע ולשאול, האם יתכן והצלחתו של הרב במיסוד הישיבה כאחד הגדולות בירושלים, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה יציבות כלכלית, האם הצלחתו הביאה עליו ועל הקהילה את הפרשה הסוערת?
חסידות בתפארה
כדי לענות על שאלות אלו ואחרים וכדי להבין מהיכן יצאה ההתנגדות העזה לרב, לקהילתו ולמוסדותיו חזרתי אל הימים הראשונים של מיסוד חסידות ברסלב. חסידות שנוסדה בשלהי המאה ה- 18 על ידי רבי נחמן מברסלב, הוא נינו של הבעל-שם-טוב מייסד החסידות. לחסידות ברסלב יש תפיסת עולם, מנהגים ופרקטיקות המיוחדים רק לה, המרגישים שיש להם זכויות יוצרים על רבי נחמן מברסלב. לפי הבנתי, ואיני מכלילה את כל רבני ברסלב יש בתוכם קיצונים שהתחברו לעסקנים בעלי נגיעה בתוך הקהילה, שהציבו להם מטרה: לחסל את התופעה שנקראת הרב ברלנד קהילתו ומוסדותיו, כאשר הרב נתן בהם אמון ותמך בהם במשך שנים. תמך גם באלו שהתנגדו לו.
פלג בחסידות ברסלב, 'שובו בנים' הוא פלג גדול מיסודו של הרב אליעזר ברלנד. רב בעל כריזמה רוחנית יוצאת דופן הנחשב לצדיק, לעילוי וגאון בדורו, שהמוני בית ישראל נוהרים אליו. בין אלו המשחרים לפתחו נמנים גם ילדיהם של קבוצת חסידים הנחשבים בעני עצמם לעילית שבעילית שבחסידות. בנוסף להקמת המוסדות והישיבות בירושלים ומקום מגורים ב'מאה שערים', הרב ברלנד היה הראשון שחיבר את החסידים עם רבי נחמן מברסלב כאשר פרץ את הדרך לאומן והפיל את חומת הברזל בברית המועצות לשעבר.
הרב החל בנסיעות לאומן בכל ראש השנה כדי לקיים את צוואתו של רבי נחמן מברסלב שאמר: "איש לא יעדר על ראש השנה שלי." הרב ברלנד פעל על פי אמרתו של רבי נחמן מברסלב שאמר: "האור שלי יוקד עד ביאת המשיח." טרם הקמת מושבו, קהילתו ומוסדותיו בירושלים ועד לנסיעות לאומן, חסידות ברסלב הייתה עלומה ואינה מוכרת בציבור הרחב. החסידות נחשבה אז כחסידות קטנה ומוקצת מחמת המיאוס בעיני המגזר החרדי והליטאי.
בשיחותי עם אדם מאמין שאינו מעורה בחיי הקהילה אך מכיר את מורכבותה החברתית, נאמר לי שמי שמתבונן מהצד מבין מיד שלולא הרב ברלנד שהחזיר את האור של רבי נחמן לעולם, לולא זאת היה רק קומץ קטן של חסידי ברסלב שהלך והצטמצם, כי הם שמרו את תורת רבי נחמן מברסלב לעצמם. עובדות אלו ואחרות גרמו למחלוקת ולהתנגדות לרב ברלנד לחסידיו ומוסדותיו, שלטענתם הכל נובע מתוך קנאת חינם ושנאת חינם.
תככים מאחורי הקלעים
כאשר אני מעיינת במסמכים ושומעת את ההקלטות, אני מבינה יותר מאי פעם שזו בהחלט יכולה להיות סיבה לפילוג, מאחר שהפעולות וההתנגדויות של המתנגדים לרב החלו למעשה לפני 20 שנה.
כאשר עסקנים מתוך חסידות ברסלב החלו לראות שהמוני בית ישראל מתחילים להגיע לאומן, הם ביקשו לעצמם את השליטה מתוקף היותם מקורבים לוועד העולמי של ברסלב ערבו את הועד כנגד הרב ברלנד. בדין תורה שהתקיים בין הועד העולמי של ברסלב לבין הרב ברלנד, שזכה בדין תורה אך כהרגלו בקודש ומטוב ליבו ובמידת הנתינה והענווה שלו, הורה למנהלי מוסדותיו להעביר לועד העולמי של ברסלב את כל הניהול ואת ההנהגות הרוחניות של אומן.
כל זאת על מנת למנוע מחלוקת. אותם מתנגדים השתלטו על מוסדותיו של הרב ובמשך 10 שנים הכתיבו קו רוחני קיצוני, שלא הסתדר חברתית ותרבותית עם חוזרים בתשובה הספרדים ולא על פי דעת הרב ברלנד. ההשתלטות על הרב הביאה לפיצוץ גדול לאחר 10 שנים, כאשר החסידים התמרדו ופרקו את המשטר שאותם מתנגדים קיצוניים של הרב, כפו את דרכם על עסקני המוסדות, או בשיתוף פעולה איתם. ומכאן, כאשר הרב וחסידיו מתחילים לפרוח, לאחר 15 שנים של גלות, החלו המתנגדים הקיצוניים בהליך של קו הכפשות, הסתה וההפללה כנגד הרב במטרה לחסל את קהילתו.
בשיחה עם אדם המעורה בפרשה, הוא מספר לי: "בסופו של דבר ההתייחסות תהיה מבחינה ראייתית ובסופו של יום לא יהיה ממש בחשדות כנגד הרב. על כן לא מן הנמנע שבקרוב יוגשו לרשויות החוק נתונים שהם יצטרכו לשקול מחדש את כל האשמות נגד הרב. ההתנהלות הפעם תהיה מול רשויות החוק ולא מול התקשורת." אותו אדם טוען לפני שלמעשה המתלוננות, כולל ה'חסיד המתיימר', הם למעשה קרבנות של מתנגדי הרב ברלנד, שהשתמשו בהם על מנת להרוס את הקהילה. דבר שיוכח ראייתית וציבורית. לאחר תקופה ארוכה בה הוכפש הרב בכל העולם, עמלים בשבועות האחרונים מקורביו ואנשי מקצוע להחזיר לרב את אמונו במערכת המשפט בישראל.
יריית פתיחה
כמו כדור שלג מתגלגל ללא אפשרות עצירה, כך החלה הפרשת כנגד הרב ברלנד בה הוא חשוד ומואשם. פרשה מהדהדת שחוצה ערים וארצות בעולם עם מוטיבים שלא היו מביישים את היטב מוחות התסריטאים. כדי להבין את השתלשלות האירועים ומה קדם להגשת התלונות כנגד הרב בחודש תמוז 7/2012 מספר אותו אדם המעורה בפרטים: "אותו 'חסיד מתיימר' הפיץ על הרב שראה אותו עם אישה. בדיעבד הוא פעל ביחד ולפי עצת מתנגדי הרב הקיצוניים ובין היתר גם ניסה גם לסחוט את הרב. כאשר הסיפור נועד על ידי מתנגדיו של הרב ברלנד לערער את ציבור חסידיו נגדו בכל מיני שיטות להשפיע על האמון המוחלט שנתנו בו וכפי שרואים גם כיום".
בכדי להיכנס לעובי הקורה צריכים לחזור לתקרית הירי, שם בעצם החל מסע הרדיפה והפללה כנגד הרב. על פי תחקיר ועל פי העדויות של המעורבים, מדובר ב- 2 חסדים שנפגעו מדבריו של אותו 'חסיד מתיימר' והם הכו אותו. בתגובה, הוא התקשר לאחיו וביחד עם נוספים ביצע ירי בתאריך 15/2/2013 אל תוך בית משפחת ריכטר. בבית המשפחה שהו ההורים וילדיהם ונכדו של הרב ברלנד שהקליעים עברו סמוך לרגליו וגופו. האירוע צולם במצלמות אבטחה שמראות בבירור את התארגנותם סמוך לבית משפחת ריכטר.
"בדיעבד, התגלה שהחשוד בירי ערב גם את אחיו, גם את אשתו והוריו בשיבוש הליכי חקירה ומתן עדויות שקריות. כולם היו מעורבים בביצוע הפשע כפי שעלה מהעדויות בחקירה המשטרתית." אותו אדם המעורה בחומר הראיות אומר לי: "החשוד בירי אותו אחד שמתיימר להיות אברך, מספר מאז חודש יולי 2012 על אישה, אך אין שום עדות תומכת לכך. במשך כל התקופה הוא לא אמר את זה, כי על פי עדויותיהם במשטרה הוא ואשתו טוענים שיומיים למחרת המקרה, אחרי שראה את האישה. המתלונן ואשתו לא פנו למשטרה ביוזמתם, אלא הוא הגיע כחשוד בהחזקת נשק כלא כדין, ביצוע ירי בתוך שטח בנוי, ואיומים תוך סיכון חיי אדם. ה'חסיד המתיימר' סיבך את כל משפחתו, חלקם בביצוע הירי וחלקם בשיבוש חקירה, כולל אשתו. מכאן נובעת עדותה של אשתו כנגד הרב. היא גלגל ההצלה היחיד של שניהם להימלט מאימת הדין".
עובדות בשטח: ה'חסיד מתיימר' נידון ל- 6 חודשי עבודות שירות בלבד. הגלגל הצלה נוסף שלו שבהצהרת במשטרה מיום 16/2/2013 הוא טוען שהרב שלח את 2 האברכים להכות אותו, אך מי שהתבונן בעדויותיהן של החסידים ראה באופן ברור שאין שום ראיה שהרב ברלנד שלח אותם. ההפך. אחד החסידים מודה בהצהרתו האחרונה במשטרה באופן ברור שהוא שיקר לחברו, כאשר אמר לו שהרב ביקש שנרביץ לנ'חסיד המתיימר' ונשבור לו את העצמות. כשנשאל מדוע שיקר, תשובתו הייתה שרצה שהחסיד השני יצטרף אליו לכן אמר לו כך. בהצהרתו במשטרה שאמר לרב שהמתלונן פוגע בהם כשהוא מעליב ומכפיש את הרב. הרב ענה לו שהוא מסכן וצריך לטפל בו במובן הרחמים ולא במובן הרחמנות." האברך ששוחח איתי סירב להמשיך ולפרט נקודות משמעותיות שיוכיחו מעל לכל ספק שאותו 'חסיד מתיימר' ואשתו למעשה תודרכו על ידי מתנגדיו הקיצונים של הרב ואירוע הירי הוא שהוביל אותו לסבך של שקרים ומניפולציות, ואלו בלשון המעטה.
אנטישמיות עולמית
נסיעותיו של הרב בעולם נעשו בדרכונו הישראלי. התחנה הראשונה היתה לשוויץ, משם לארה"ב, חזרה לשוויץ, שוב יציאה משוויץ למרוקו וממרוקו למצרים. ממצרים לזימבבוואיי ומזימבוואיי לדרום אפריקה – יוהנסבורג. מיוהנסבורג להולנד ושם הוא נעצר ושוחרר בערבות".
לאחר השחרור נמלט הרב כאשר נאמניו מטיסים אותו לדרום אפריקה. מאחר ובכל מדינה ומדינה שהגיע אליה, כולל בארץ, יצאו פרסומים מגמתיים שמגדירים את הרב כאנס ופדופיל, תוך כדי עשיית רצח אופי בלתי אנושי וטענה שהרב קרא לפוצף את הר הבית. אותו אדם המעורה בחומר הראיות ובסיבות הימלטותו של הרב מהולנד בהולנד, מספר לי: "מתנגדיו של הרב ייצרו ועדיין מייצרים כתבות הרסניות הגובלות בהסתה הרסנית, תוך כדי הזרמת מידע שגוי הנשלחים לעיתונים בכל רחבי העולם. כשהוציאו את הכתבה עם תמונה של הרב במסגד אל אקצא וידיעה שהרב קורא לפוצץ את הר הבית, וכאשר מראים לרב את הכתבה והוא קורא את התגובות של הטוקבקם, מוסלמים קיצוניים קראו לפגוע בקהילה היהודית בהולנד ובאירופה. כדי למנוע שפיכות דמים החליט האב להימלט מהולנד, תוך שהוא מורה לחסידיו לעזוב במיידי את המקום ולטוס לאומן".
בשיחתי הטלפונית טרנס-אטלנטית לרב ברלנד ביוהנסבורג שאלתי אותו מדוע הוא נמלט מהולנד כאשר עמדו לרשותו שתי ערכאות ערעור במשפט בהולנד, תשובתו היתה פשוטה: "למנוע שפיכות דמים." בעקבות הכתבה וההסתה האנטישמית שקיבלה את המידע ממתנגדי הרב. מיד לאחר הכתבה, חודשים וחצי לאחר מכם הותקפו רבנים בבלגיה, בהולנד ואף קרו פיגועים בצרפת, ב'היפר כשר'. על פי מקורות ששהו באותו הזמן בהולנד, אותו מחבל שהתפוצץ ב'היפר כשר' בראה לפני הפיגוע לאחת הקופאיות את הכתבה שיצאה על הרב שקרא לפוצץ את הר הבית.
אף על פי שבכל זמן מסעותיו של הרב ברלנד בעולם, עדיין לא הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי ובכל מדינה אליה הגיע דאגו מתנגדיו להעביר מידע שגוי לעיתונאיי המקום. גם בישראל התקשורת הארצית לא שקטה על שמריה. יד מכוונת דאגה שפרסומים יפוצו גם בכל מדינה ומדינה שהרב שהה בה. הפרסומים שיצאו בתזמון היו מגמתיים, כך שבכל פעם שהרב רצה לחזור לישראל, היו יוצאים נגדו פרסומים בניגוד הגמור לחשדות האמיתיות. כפי שמצוין בבקשה לצו ההסגרה. האישומים כנגד הרב נמצאים כאמור ברף העבירות הכי נמוך שקיים בסעיף הטרדה מינית. הפרסומים שיצאו בעולם דיברו על אונס, פדופיליה וסטייה מינית, כדי להפחיד את הרב ושימשיך במסעותיו בעולם. המטרה היתה חד משמעית – להציג אותו כנמלט מרשויות החוק בישראל, כאשר במציאות הרב לא נמלט אלא נרדף על ידי אותם גורמים שניסו לגרום לו לאבד את האמון במערכת החוק והמשפט במדינת ישראל.
הפרד ומשול
הלוחות הטקטוניים בחסידות ברסלב מתחילים לנוע בעצבנות. האדמה רועדת תחת רגליהם של מתנגדי הרב ברלנד הקיצוניים שאינם אוהבים את פלח חוזרי התשובה הספרדים, המכסים כאמור יותר מ 80% אחוזים בקהילת 'שובו בנים'. אם רק היה יודע מייסד קהילת ברסלב, רבי נחמן מברסלב את מה שאני יודעת היום. אחרי שיחות עם חסידים, קריאה של אין ספור עדויות, שמיעה של אין ספור קלטות וצפייה בסרטונים המגלים את כל התככים, את כל הלחשים והמזימות שנעשים בחדרי חדרים בקהילתו.
אם רק היה יודע רבי נחמן מברסלב, מה קורה בקהילה המפוארת שהקים וייסד בייסורים רבים בגולה, דעתו לא היתה נוחה עליו. שום דבר לא הכין גם אותי לזה, לאקורד הסיום הצורם בפרק האחרון במחקרי אודות אחת הקהילות האהובות בציבור הישראלי. מאזני הצדק רעדו ופטיש התגלית הכה בכל החוזק. נכנסתי אל תוך ליבת המחלוקת, זו שכולם מנסים בכל הכוח להסתיר מעיני הציבור ותאמינו לי שזה לא היה קל. ככל שנחשפתי לחומרים ולמסמכים אותנטיים, כך צללתי עמוק בליבה. שקעתי עמוק בתוך ביצת המחלוקת שיצרו המתנגדים הקיצוניים נגד הרב ברלנד וקהילתו. ביצה עכורה שמוסתרת היטב מעיני הציבור הישראלי והקהילה, זו ששמורה רק ליחידי הסגולה הבוחשים בתוך קודש הקודשים.
כדי להבין מה גרם לבעיה ומהו גודל ההתנגדות של החולקים על הרב וקהילתו הענפה, צריך לחזור אחורנית אל ראשית המחלוקת, זו שהפרידה את הרב מקהילתו במשך 10 שנים. מחלוקת שהחלה ב'מאה שערים' נגד הרב אליעזר ברלנד וקהילתו ועומדת כרגע אי שם בתוך תא קטן וצר מלהכיל בכלא ביוהנסבורג. שם, ממעמקי המחשכים של האידאולוגיה ומשנתם של המתנגדים הקיצוניים, מתגלים לפני טפחים כמו קליפת בצל שהריח הנודף ממנה כלל אינו נעים לי. כשאני מביטה בתמונות של אותם מתנגדים המקפצים בשמחה, תמונות כאלו שפעם שבו את ליבי, הרגשתי מיד מתחלפת להרגשה של מיאוס. אם אלו פניהם של צאצאי הרבי הגדול… כי אז אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?
ואני, אזוב קיר שכמותי נכנסת לעובי הקורה ומה שאני מגלה שם לא ינעם לקוראי. מיד אחשוף ואבליט בפניכם את שיטת פעולותיהם של המתנגדים לרב אליעזר ברלנד ולקהילתו, בשיטת העובדות והביסוס. אחרי שהצלחתי להניח את ידי בקלטות שאינן משתמעות לשתי פנים, כרעידת אדמה של ממש, אוכיח לכם את שיטת העבודה הדיפרנציאלית בהם השתמשו המתנגדים הקיצוניים, במטרה להרוס את שמו הטוב של הרב ברלנד ואת קהילתו, עד כדי ניסיון להפליל אותו בחשדות בהם הוא מואשם היום.
"רחוקים מברסלב ללא מכנה משותף"
בראש מתנגדיו של הרב אליעזר ברלנד, עומדת קבוצת חסידים קיצונית יוצאי מזרח אירופה, שאינם אוהבים את מעשיו של הרב. זה שקרב אליו ואל חסידות ברסלב המוני חוזרים בתשובה מהעדה הספרדית וחסידי ברסלב מדורי דורות. מכאן מתחילה מתחילה שנאה וקינאת חינם. הצלחתי להניח את ידי על קלטת בת שעתיים וחצי שהוקלטה בסתר בשיעור תורה. אחד מראשי המתנגדים, שעל משנה זו פועלים כל מתנגדי הרב ברלנד, הוקלט בשיעור תורה. כאשר שמעתי את הקלטת לא האמנתי למשמע אזני. זה קרה במהלך שיעור תורה של א.ח שנערך לפני מספר שבועות בבית שמש.
א.ח הרביץ בחסידיו לימוד מפרשת השבוע, תוך שהוא מתבל ומפלפל את השיעור במוטיבים ברורים מאוד של קנאה, שנאה וגזענות שהופנתה לעבר הרב ברלנד ולפלח הספרדי שבקהילה ובכלל. "טינופת שנכנסה אלינו. טמאו את כל השמנים." "הם רחוקים מברסלב ואין בינינו מכנה משותף" נשמע א.ח אומר בקלטת. "קרקס התיקון הכללי שהרב היה עושה באומן כאשר עשרות אלפים מסביב לרב".
"חייבים להגיע לכל המקומות ולהילחם בו." (ברב ברלנד) "חובה עלינו להוקיע אותם מעם ישראל. מצווה להוקיע את הנבלים האלה." עוד נאמר בקלטת "מתפתחת שבתאות", "כת של אפיקורסים שמזכירים את הערבים. אין מושג כזה שאנו דבקים בצדיק שנפטר מהעולם." בקטע נוסף נאלמתי דום כאשר שמעתי את א.ח אומר לחסידיו: "לא ישאר כלום מהמקום הזה 'שובו בנים'. צריך לבער את זה”. הרב אליעזר ברלנד אינו היחיד שהוזכר במסע ההכפשות הנשמעים בקלטת של א.ח. גם על המוהר"ש מיבניאל זצוק"ל הוא לא חס: "חלק מהקונטרסים שלו הם שטויות" אמר. א.ח מדבר גם נגד הרב אברהם שטרנהארץ זצוק"ל דבר שאיני רוצה להעלות על הכתב וגם נגד אחד מפוסקי הדור המתגורר בבני ברק.
השיטה בה פועל א.ח אינה בוחלת בשום אמצעי גנאי ונוגעת בבירור בגזענות, הוקעה, העלבה, עלבונות וניסיון למחוק ציבור שלם ולהכריז עליהם כת של שבתאים. גם על פרשת הספר אותו הוקיע הרב ברלנד, יש לא.ח מה לומר בשיעור. באותו שיעור מדובר א.ח מדבר על ספר ומנסה להדביק אותו ואת האמרות שכתובות בספר, לרב אליעזר ברלנד וקהילתו. א.ח עובר ביודעין על אחד מתקנות חז"ל 'המלבין פני חברו ברבים' וזה רק קצה הקרחון.
המשך יבא